Meny

8150 Ørnes

Mail: terjeellen@gmail.com
Telefon: 97020731

Vi står til tjeneste med alt
vedrørende dødsfall og begravelser.

Hilsen
Terje Isaksen

Søk i sidene våre
Du er her: FORSIDEN>Menighetsblad>Mblad 2008 klipp>Fra Madagaskarturen i påsken 2008
Fra Madagaskarturen i påsken 2008

2008-06-27

Her kommer et lite sammendrag av opplevelsene vi hadde på Madagaskarturen i påsken. Vi var 18 stk. som med stor spenning og forventning la ut på reisen som Per Anton Johansen hadde forberedt og lagt opp programmet til.
Turen startet fra Bodø til Gardermoen om kvelden den 11.mars og der overnattet vi. Kl.05:00 den 12. var vi på flyplassen igjen med kurs for Paris, med skifting av fly der og deretter kurs for Antananarivo, hovedstaden på Madagaskar.
Vi var på hotellrommet der kl.03:00 den 13. mars, da var vi trette etter en lang reise.
Dagen etter opprant med sol og varme og en virkelighet som vi til nå, bare viste fantes, men som vi nå var midt oppi. Med spenning og forventning til alt det fremmede prøvde vi oss på bylivet første dagen. Vi oppdaget snart at vi var sent ute selv og klokken bare var ni, for der begynte folk dagen ved soloppgang, i fem -seks tiden.
Kvinner med barn i magen, oppå magen og på ryggen og store kurver på hodet i tillegg, var i fult arbeid med å selge varene sine, og de hadde flere barn rundt seg (vi så ikke en som hadde barnevogn)
Det var et yrende folkeliv i gatene og på fortauene, over alt, lukter og lyder av alle slag, det vi så virket litt voldsomt, nærgående, fargerikt, eksotisk men kanskje også litt skummelt men vi ble snart vant med dette.
I byene var det veldig mange barn og voksne som tigget og det var det vanskelig å forholde seg til. Hva skulle vi gjøre? Språket var gassisk og fransk og få av oss kunne fransk og ingen kunne gassisk men kroppsspråket det kunne de fleste. Vi ble veldig godt guidet av Per Anton og hans gode hjelper Jacquis Alphonse som hadde vært hans "høyre hånd" nesten hele tiden der ute.
( grunnleggeren hadde gått på Tomb)
Der hadde de tatt i bruk moderne maskiner og dermed ble det mere og bedre avlinger og resultater.
NRF kyr fra Norge var importert dit og dermed bedret melkeproduksjon. Avkom fra disse kyrne hadde bøndene utover landet fått kjøpe. Gudstjenesten i den store katedralen i Antsirabe palmesøndag var en stor opplevelse, den rommer 2000 personer og det var tre gudstjenester på den dagen, en klokken sju om morgen, klokken ti og tre. Salmesang, korsang fra barn og voksne "jallet" i den store kirken og vi følte at den ville sprenges, helt fantastisk!
Etter gudstjenesten kjørte bussen oss til en plass hvor Jacquis hadde ordnet grillmat og sammen med Lindy og Per Anton sørget for salater og masse tilbehør, det var deilig å sitte ved vannkanten og nyte maten og omgivelsene.
I Betafo besøkte vi den første kirken som Det Norske Misjonsselskap bygget på Madagaskar, den var 140 år i 2007 og der stod døpefonten som var av stein, hvor den første hedning på Madagaskar ble døpt og det var sterkt å få med seg, der ble det en stille stund for oss.
Vi var også innom presteskolen og bibelskolen der. Barnehjemmet Akanisoa feirer 20 års jubileum i år som de markerte på forskjellige måter, de solgte vakre håndarbeider som var laget der. Et besøk til Blindeskolen i Ambohimia ble det også, den ble startet i 1924. Det var en opplevelse å treffe ungdommene der, som gledet oss med sang ute i det fri og blant annet lærte å gjøre forskillige håndarbeid og hvor de tredde sytråden gjennom nåløyet, selv om de var blind og rommet var ganske mørkt for slikt arbeid. Det var masse andre ting som vi så og opplevde men som ikke kan tas med her.
Et av høydepunktene med turen var besøket på Spedalskekolonien på Mangarano som ble grunnlagt i 1917. Husene der er blitt restaurert utvendig og innvendig noe som de sa, trengtes sårt. Det var et sterkt møte med en eldre mann som sykdommen hadde "herjet" med og satt sine tydelige spor. Hender, føtter og ansiktet var sterkt deformert men han priste Gud for all hjelp han hadde fått av misjonærene, for medisin, for Guds ord og alt han hadde, han var et eneste stort smil! Da var det vanskelig å holde tårene tilbake. Vi var i kirka der og de sang for oss og vi sang for dem "Deg være ære" Alle som var der nå var smittefrie fikk vi fortalt og sykdommen var nesten utryddet i hele landet og mange familier bodde på Mangarano.
Vi oppholdt oss den lengste tiden på høylandet, ved hovedstaden og Antsirabe ca. 1500 - 1700 m.o.h. hvor temp. lå mellom 23-30gr. De siste dagene dro vi ut til østkysten og der var temp. 30 - 40gr. Vi var innom mange markeder men dem skal jeg ikke utdype nærmere, de må bare oppleves. Vi besøkte en Nasjonalpark der vi fikk se flere typer Lemurer og fikk fysisk kontakt med dem og det var artig, der var også krokodiller, slanger og flere andre dyr.
Det var et vakkert land vi var i, grønt og frodig, variert landskap, rismarker som dekket store områder, frukttrær som bugnet, regnskog og tørre områder.
Summen av det hele er bare en fantastisk tur som vi ikke ville vært foruten. Jeg kan ikke slutte denne skildringen av turen uten å nevne at vi ble bare 17. stk. som kom heim igjen. Det nest siste døgnet vi var der, døde Kaia Pedersen brått fra oss.
Vi reiste fra østkysten og begynte heimreisa nesten i sjokk over det som hadde hendt.
Vi lyser fred over hennes minne.
Vi vil rette en stor takk til Lindy, Per Anton og Jacquis for alt de gjorde for oss slik at vi fikk en så fantastisk god og innholdsrik opplevelse av turen til Madagaskar.

Gunnlaug N. Selstad.

De to ordnet og avtalte med oss ang. hva slags mat vi ønsket til alle måltidene og på alle steder vi spiste la de inn bestillingen og innstendig beskjed om "godt stekt og kokt."
Vi hadde egen buss med sjåfør til vår disposisjon hver dag og det var mye kjøring rundt til alle severdighetene som vi fikk se og oppleve.
Her vil jeg overbringe en hilsen og takk til Lovsangskoret Nordlys fra "Kristen ungdomskor, Luthersk menighet Antsirabe" KTLMAA for pengene de fikk til å kjøpe seg kordrakter. Det var flott å høre dette koret og de hadde lyst på en tur til Norge og Meløy. (de lo og sa stille, vi trenger mere penger.)
De arrangerte egen konsert for oss på palmesøndag ettermiddag

Jeg må nevne en del av plassene vi fikk besøke. Den Norske skole i Antsirabe, internatskolen for norske misjonærbarn opp gjennom årene, men som ikke fungerer som det lenger. Der bodde vi i flere døgn og spiste frokost på skolen, men ellers spiste vi mange måltider hos Lindy og Per Anton. De hadde to gassiske damer som laget maten til oss og vi gikk ut og inn der, koset oss med kaffe, kaker og masse frukt.
Vi var ute og spiste på restaurant nesten hver kveld. Vi stoppet på Jordbruksskolen Tombontsoa, en "avlegger" fra (Tomb Jordbruksskole i Østfold ) som ble grunnlagt i 1962.