Meny

Ørnes Begravelsesbyrå as
Gammelveien 3
8150 Ørnes

Mail: terjeellen@gmail.com
Telefon: 97020731

Vi står til tjeneste med alt
vedrørende dødsfall og begravelser. 

Hilsen
Terje Isaksen

Søk i sidene våre
Andakt fra Meløy Menighetsblad nr 5 - 2013

Den store fortellingen

av Leif Larssen
2014-01-10

15. Da englene hadde forlatt dem og vendt tilbake til himmelen, sa gjeterne til hverandre: «La oss gå inn til Betlehem for å se dette som har hendt, og som Herren har kunngjort for oss.» 16. Og de skyndte seg av sted og fant Maria og Josef og det lille barnet som lå i krybben. 17. Da de fikk se ham, fortalte de alt som var blitt sagt dem om dette barnet. 18. Alle som hørte på, undret seg over det gjeterne fortalte. 19. Men Maria tok vare på alt som ble sagt, og grunnet på det i sitt hjerte  

De gode fortellingene tar vi vare på. De som handler om eget liv, våre barn og barnebarn. Vi deler dem når vi samles med familie til dåp, konfirmasjon, runde dage, bryllup og begravelse. Da tar vi dem frem og lar de gode historiene skinne for slekt og venner.

Og slik skal det være. De gode fortellingene i våre liv er det viktig å ta vare på, historiene som har formet oss, de som forteller hvem vi er - og hvem vi har blitt.

Nå er det avdentstid og snart jul, og denne tiden er også full av gode fortellinger og snart skal vi dele den ene, store fortellingen om da Gud kom til jord og ble et menneske. Inkarnasjonen, da Ordet ble menneske og tok bolig iblandt oss, er den store og sentrale fortellingen som vi også denne julen skal feire over hele verden. Dette barnet, Jesus Kristus, som ble lagt på halmstrå i en stall for snart 2000 år siden og kom med himmel, nåde og fred til vår jord. Guds nyfødte kjærlighet som brakte Guds himmel nær.

Julens store fortelling går aldri av mote. Gjennom århundrer og generasjoner har denne fortellingen blitt lest og fortalt til glede og håp for menneskene. Fortellingen er en del av vår barnetro og kristne kulturarv og denne julen skal vi igjen samles for å høre: At de skjedde i de dager...

Du finner jule-evangeliet i Lukas kap. 2, fra vers 1- 20. Julaften vil disse versene lyde fra kirker og forsamlingshus over hele vår klode, på alle språk.

Fra barndommens jul husker jeg hvordan min far hentet fram Bibelen på Julaften etter middagen og leste disse versene. Da var det høytid og andakt, samtidig som fire guttebrødre ventet utålmodig på at min far skulle bli ferdig slik at vi kunne starte med å dele ut gavene under juletreet.

La oss denne julen hente fram vår Bibel og lese gledens fortelling i hus og heim. Ordene om Jesu fødsel har liv og kraft i seg til å skape glede, fred, tro, andakt og høytid. Og la oss gjøre som Maria som gjemte ordene og historien i sitt hjerte og grunnet på det.

Med ønske om en vakker og velsignet julehøytid!

Leif Larssen

 

Powered by Cornerstone