Meny

Ørnes Begravelsesbyrå as
Gammelveien 3
8150 Ørnes

Mail: terjeellen@gmail.com
Telefon: 97020731

Vi står til tjeneste med alt
vedrørende dødsfall og begravelser. 

Hilsen
Terje Isaksen

Søk i sidene våre
Du er her: FORSIDEN>Gudstjeneste, Dåp, Vigsel, Begravelse>Gudstjeneste>Prekener>Olav Jakob Tveits andakt i mblad

Olav Jakob Tveits andakt i mblad

2011-05-03

18. oktober fylte Egil Hovland 80 år. Han er Norges mest framførte komponist, både i  inn og utland. Og han har laget melodier til mange salmer vi synger i kirken. Den mest kjente er antakelig Måne og sol, som alle norske barn kan.

              I forbindelse med sin 80-årsdag ble han intervjuet i avisa Vårt Land. Og der forteller han at den melodien kom til han på englevinger. Rent konkret. Altså, Norges mest framførte komponist forteller at det var engler som kom til han med den melodien.

Han forteller det slik:

Det var i 1974. Jeg hadde akkurat fått et sjokk. En god venn av meg, Olaf Hillestad, hadde akkurat gått bort. Så uventet. Jeg kom hjem og var trett og tung til sinns, minnes Hovland.

Samtidig hadde jeg fått brev fra Salmebokkomiteen i Sverige med en tekst av Britt G. Hallqvist, Måne og sol, som jeg skulle komponere melodien til. Jeg leste teksten. Men ordene nådde liksom ikke fram til meg på grunn av sorgen og sjokket  over dødsbudskapet om min døde venn.

Da så jeg englene. Bitte små engler. Jeg så dem tydelig. De svevde rundt i rommet. Og jeg hadde et bilde av barnekoret i kirken der jeg jobbet. Det var som at de løsnet ut av bilderammen og også svevde rundt i rommet. Jeg holdt et noteark fram mot dem. Englene og korbarna mine dalte pent ned på pairet, en etter en og ble til noter. Det var bare å renskrive det. Jeg har aldri siden gjort en eneste endring verken i melodien eller satsen.

Journalisten spør så?

-Tror du på engler?

-Er nødt til å tro på dem. Minst en gang i barndommen var jeg døden nær. En lastebil kom mot meg og stoppet ikke. Det neste jeg husker er synet av de røde bremselysene bak. Tenk, overkjørt av en lastebil, og der lå jeg utstrakt på veien, men nesten uten en skramme. Klart jeg må tro på engler. Det står i Det nye testamentet at alle har en skytsengel, og jeg erfarte det. Mitt liv skulle spares fordi Gud ville bruke meg til noe mer. Opplevelsen har gitt meg frimodighet til å tro at musikken er mitt kall.

Egil Hovland forteller også noe annet veldig rart.

Det var i 1991, jeg skulle komponere musikken til kongeparets signingssermoni i Nidarosdomen. Inngangsmusikken gikk lett unna, men da jeg skulle i gang med utgangsmusikken, låste det seg. Det kom ikke en tone. Idebrønnen var tom rett og slett, beretter komponisten.

Deadline nærmet seg, og solister, kor og musikere trippet etter å komme i gang med øvelsene til den historiske begivenheten.

Men jeg fikk ikke til noe. Jeg var helt fortvilet. Men hadde heller ikke lyst til å gi det ærefulle oppdraget fra meg og melde pass. For en så ærekjær person som meg, ville det vært et fryktelig tungt nederlag, innrømmer han. En natt skjedde miraklet igjen.

Jeg våknet brått. Det var bekmørkt i rommet, men der lyste fem notelinjer mot meg. Uten en lyd kom g-nøkkelen på plass, fulgt av tre b-er, taktarten og notene. Og til slutt teksten under notene. Den gjenkjente jeg med en gang. Det var fra salme 118, Dette er dagen som Herren har gjort. Jeg spratt opp av senga og skrev ned alt slik som jeg hadde sett det. Åtte takter i E-dur.

Dette kunne vi lese i Vårt Land og er en sterk beretning fra en stor kunstner om hvordan Gud også kan hjelpe oss mennesker på det kreative området, praktisk og konkret.

 Vi  takker Gud for alt han har gitt til vår kirke gjennom Egil Hovland. Musikken fra signings-sermonien i Nidarosdomen er også allerede blitt en klassiker.

Dette viser hvor viktig det er både for kunstnere og for alle oss andre å ha et åpent sinn mot Gud og den åndelige dimensjon ved livet. Han kan velsigne og inspirere som ingen annen, enten vi får hjelpen gjennom engler eller mer direkte gjennom Guds hellige ånd og Guds ledelse.

OJT.

Powered by Cornerstone