Meny

Ørnes Begravelsesbyrå as
Gammelveien 3
8150 Ørnes

Mail: terjeellen@gmail.com
Telefon: 97020731

Vi står til tjeneste med alt
vedrørende dødsfall og begravelser. 

Hilsen
Terje Isaksen

Søk i sidene våre
Du er her: FORSIDEN>Menighetsblad>Mblad 2009 klipp>Preken av Hans Jørgen Nilsen: 17. søndag etter pinse
Dypt inntrykk- godt håp

Preken av Hans Jørgen Nilsen: 17. søndag etter pinse

Lukas 7,11-17
2009-01-02

For tiden befinner vi oss i overgangen sommer høst. Vi ser tilbake på den fine sommeren som var, mens naturen nå går mer og mer over til høstfarger. Høsten har mange, fine klare farger, men vi vet at alt visner og dør. Om en stund vil alle de fargerike bladene være gråe og falle døde til jorden.

 
Dagens tekst gjør et dypt inntrykk, når du leser den. Den gir et møte med livets harde realiteter. I byen Nain var det en enke som fulgte sin sønn til graven og kanskje var ikke denne gutten særlig eldre enn dere konfirmanter. Han var i livets vår. Å følge sitt barn til graven er blant de tyngste og tøffeste hendelser som kan ramme et menneske. Slike type hendelser setter dype spor for resten av livet. Når Jesus møter dette gravfølget med mor, slekt, kanskje kjæreste og venner så fylles han med medlidenhet med dem som sørger og bekrefter dermed menneskers, deres og våre behov for trøst og trygghet når det vonde rammer så hardt og meningsløst. For at unge mennesker dør var nok like meningsløst da som nå. Dagens tekst gjør altså dypt inntrykk, men den etterlater seg også et godt håp. For Jesus gjør noe som skulle endre livshistorien til hele gravfølget og verdenshistorien som sådan. Han vekker den unge mannen til livet og gir ham tilbake til moren. Dette var et under så formidabelt stort og så godt, at ryktet om Jesus sprer seg i områdene hvor han gikk og Gud lovprises ved at han har gjestet sitt folk.
 
Dypt inntrykk og godt håp. Det er konfirmant-presentasjon i dag. Oppslutningen omkring kirkelig konfirmasjonen her i Meløy er stor. Det er jeg og Elisabet glad for.  Dere konfirmanter er ung i livet og Guds omsorg omslutter hele livet. Han har gjestet sitt folk og han aldri forlatt oss. Utsagn som at Gud aldri har forlatt oss kan provosere fordi det slett ikke alle som synes Gud viste seg slik de ba han om. Mennesker vi er glade i dør. Folk opplever sykdom og lidelse uten at vi kan gjøre så mye med det, annet enn å be og håpe. Ikke alle får svar på sine bønner og det er en sjelesørgerisk nøtt at ikke Gud griper inn, slik Jesus gjorde det i Nain. Det tolkes som et gudsfravær, en tilstand av gudsforlatthet, noe både voksne og konfirmanter spør meg om. Hvis noen her tror at jeg har det fulle svaret på denne type spørsmål, må jeg dessverre skuffe dere. Jeg har ikke det fulle svaret og kan ikke annet enn å konstatere at lidelse og død er en del av våre livsvilkår og setter dype spor i våre liv.
 
Det stopper ikke der, heldigvis. For det gode håpet er at Jesus viser medfølelse og lar det ikke stå til med tomme ord og billig trøst. Der han går frem, skjer virkelig fine ting. Selv om dødeoppvekkelser a la det som skjedde i Nain er av den sjeldne sort, er Jesu gjerning et forvarsel på Jesu egen oppstandelse, påskedag som er en del av våren. Så kalles også denne søndagen for høstens påskedag. Den livsvandring vi alle er på har mange veiskiller som drar i ulike retninger. Våre liv er ikke planlagt fra starten av og hverdag skjer det tilfeldige møter, overraskende hendelser og umotiverte handlinger Men Jesus er med, også i de daglige små hendelser. Tett ved sida mi går Jesus, alltid vil han væra der, også den dagen da vi må skilles fra våre kjære. Helt på enden av vår livsvandring venter en oppstandelses dag, en sommer uten like der Jesus skal tørke bort alle våre tårer som gråtes på denne jord. Dagens tekst etterlater seg dype inntrykk fra livets realiteter, men også et godt håp fra Jesus Kristus.
 
Ære være Faderen, Sønnen og den hellige Ånd som var er og blir en sann Gud fra evighet og til evighet. Amen
NO.S 187 Deg være ære

Av Hans Jørgen Nilsen

Powered by Cornerstone