Meny

Ørnes Begravelsesbyrå as
Gammelveien 3
8150 Ørnes

Mail: terjeellen@gmail.com
Telefon: 97020731

Vi står til tjeneste med alt
vedrørende dødsfall og begravelser. 

Hilsen
Terje Isaksen

Søk i sidene våre
Du er her: FORSIDEN>Menighetsblad>Mblad 2006 klipp>Menighetsblad leder i nr 5

Menighetsblad leder i nr 5

2006-12-15
    

Da kvinnen fikk sjel

Kirken får ofte gjennomgå i offentlige debatter. Av og til kan det være saklig kritikk, men ofte bygger argumentene på misforståelser og myter.
Kirke- og kulturminister Trond Giske nevnte i et avisintervju nylig at "det var først på 1600-tallet at kirken ga kvinnen sjel". Når en såpass profilert og kunnskapsrik politiker som Trond Giske, som att på til er kirkestatsråd,  kan si noe så dumt som dette, så forteller det en del om alle fordommene og usannhetene som fins i vårt land om kristendommen og kirkehistorien.
Dessverre forsterkes dette ofte av massemedia, der løgn og usannheter blir omgjort til vedtatte sannheter.
Der fins en liten bok som heter: "Da kvinnen fikk sjel". Den er skrevet av ingeniør Bjørn Are Davidsen. Han skriver at det finnes en rekke vandrehistorier og myter om kristendommen som med jevne mellomrom hentes frem når noen ønsker å angripe kirken og de kristne. Davidsen har satt seg fore å undersøke substansen bak mange av disse påstandene. Ikke for å tilsløre realiteter, men for å undersøke om det virkelig stemmer med den historiske sannheten alt dette kirken blir anklaget for.
Han kommer blant annet inn på om det er sant at kirken kjempet mot troen på at jorden var rund? Var brannen i biblioteket i Alexandria påsatt av de kristne? Hvem sto bak hekseprosessene og hvor mørk var middelalderen?
Et av kapitlene heter Da kvinnen fikk sjel.
Man hører om igjen og om igjen at det var først på kirkemøtet i Nikea i 325 at det ble vedtatt av kirken at kvinnen hadde sjel.
Kirkemøtet i Nikea har fått skylden for så mange ting. I debatten om Da Vinci koden hørte vi også at det var først på det møtet at det ble vedtatt at Jesus var guddommelig. Også Den hellige ånd skal ha blitt vedtatt på samme møtet.
Kirkemøtet i Nikea sommeren 325 var sammenkalt av keiser Konstantin som ønsket å bevare kirken som samlende fundament for keiserdømmet. Forhandlingene dreide seg i hovedsak om hvordan forholdet mellom Faderen og Sønnen skulle forståes og formuleres. Dette hører med til noe av det vanskeligste i kristendommen, og det var svært kompliserte forhandlinger som resulterte i de formuleringene vi fortsatt har i Den Nikenske trosbekjennelsen.  Og som er en av de tre oldkirkelige bekjennelsene og som hører til blant vår kirkes bekjennelseskrifter.
Der hersker ikke tvil om hva som ble diskutert og vedtatt i Nikea. Derfor er det uforståelig hvordan dette med kvinnens sjel har blitt en vandrehistorie fra dette kirkemøtet. Men det kan bero på språklige misforståelser mellom gresk og latin opp gjennom århundrene. Dessuten har kirkehistorien ingen mangel på fjær som kan gjøres til høns dersom noen ønsker det for å sette ut falske rykter om kirken.
Men altså for å fastslå enda en gang:
Der var ingen forhandlinger om at kvinnen hadde sjel eller ikke i kirkemøtet i Nikea. Dette er en vandrehistorie som er blitt gjenfortalt så lenge at mange har begynt å tro at det er sant.
 Professor  Kari Vogt sier i boken:
Kirken har til alle tider lært at kvinner har en udødelig sjel, akkurat som mannen. Myten om at det måtte et kirkemøte til for å slå dette fast, bør avlives en gang for alle.
Dette og alt annet kirkemøtene har fått skylden for, viser at det er gode grunner til å være "kritisk til kritikk". Skal man få folk til å tro på det en sier, er det et gammelt triks å si: Nyer kritisk forsking viser at--, da sluker de fleste det. Men det trenger ikke være sant for det.
Det vitner om lite selvstendighet og kritisk sans hvis en tar alt en hører for god fisk. Dette gjelder også journalister. Enten en er kristen eller ei er det en god regel å undersøke påstander - også de som støtter mitt eget syn.
Olav Jakob Tveit.
Powered by Cornerstone